Registreret i Styrelsen for Patientsikkerhed |Se vores Certifikat

Cryoterapi vs. isbad: Fordele og ulemper

Mange danskere har taget vinterbadning til sig, da flere det skulle være godt for krop og sjæl.

I denne artikel har vi hos La Concordia samlet nogle af de mest interessante artikler/undersøgelser omhandlende kuldebehandling, som vinterbadning jo er, for at sammenligne vinterbadning/isbad med Cryoterapi.

Vinterbader du selv eller har overvejet det? Så kan Cryoterapi måske også være noget for dig – vi har skitseret fordele og ulemper ved Cryoterapi og isbad længere nede i artiklen.

En fordel ved at vælge Cryoterapi, er blandt andet at selve kuldebehandlingen kun tager 3 minutter og er let af få tid til i en travl hverdag, hvor vinterbadning ofte tager længere tid.

Cryoterapi er blevet en populær behandling

Cryoterapi er en ret ny opfindelse, da den blev opfundet af en japansk læge i 1978. Det er dog først i nyere tid, at denne form for behandling af bl.a. leddegigt, sportsskader og inflammation har vundet indpas på det danske marked i form af de såkaldte cryosaunaer.

Generelt omfatter cryoterapi alle former for kuldebehandling, og det vil sige, at det også omfatter nedkøling med is af et begrænset område på kroppen.

Det primære formål med isbade eller kuldebehandling i form af kolde omslag på dele af kroppen er at lindre smerte. Tit har nedkøling af et bestemt område på kroppen været del af RICE-metoden, som går ud på, at man skal hvile/aflaste det skadede område, putte is på det, kompression heraf og elevation. RICE står derfor for Rest, Ice, Compression og Elevation.

I nyere tid har der været kontroverser om brugen af is på skader, da der ifølge nogle er manglende evidens for, at det virker. Derfor er der ifølge visse eksperter grund til at udskifte RICE med MCE (Move, Compression og Elevation). Ved at bruge is direkte på huden er der risiko for frostskader, og man skal derfor sørge for f.eks. at lægge et håndklæde imellem huden og isposen.

At tage isbade eller putte noget meget koldt på bestemte områder af kroppen har i lang tid været den gængse metode til at lindre smerter og komme sig hurtigere efter overanstrengelse eller traumer. Men der er flere og flere, der tyer til kuldeterapi i cryosauna, der behandler hele kroppen på én gang. Det er, fordi der er flere fordele og færre ulemper ved denne form for behandling.

Hvad er cryoterapi og isbad?

Inden vi går ind i, hvad de to forskellige behandlingsformer har af fordele og ulemper, så vil vi starte med at definere, hvad vi mener med cryoterapi og isbade.

Cryoterapi er generelt et andet ord for kuldebehandling, og et isbad er typisk en nedsænkning af hele kroppen i et kar med isvand. Man kan dermed sige, at det at tage et isbad svarer til nedkøling ved hjælp af is på et begrænset område.

I denne artikel dykker vi ned i isbade og cryoterapi, der begge fokuserer på behandling af hele kroppen. Isbade definerer vi som en nedsænkning af hele kroppen i et kar med isvand, og cryoterapi er også for hele kroppen, hvor behandlingen foregår i et særligt kammer også kaldet cryosauna.

Kuldebehandling af hele kroppen kaldes Whole Body Cryotherapy på engelsk og forkortes som WBC. Behandling af denne form kan være både kuldeterapi i cryosauna og isbade. Forskellen på de to er, at isbade foregår med vand, og cryoterapi i cryosauna foregår med luft.

Det særlige ved cryoterapi

Som defineret ovenfor, så begrænser vi cryoterapi til WBC-behandling i cryosauna. Og det særlige ved denne form for behandling er, at det foregår med meget kold luft i stedet for meget koldt vand.

Når du træder ind i en cryosauna og får en meget intens kuldepåvirkning i få minutter, vil det ikke føles så koldt, som hvis du blev nedsænket i et kar med isvand. Af denne årsag undgår du også at få hypotermi (en underafkøling af kroppen).

På grund af kroppens voldsomme reaktion over for kuldepåvirkningen, vil dit blod være varmere end normalt. Din hud vil blive koldere sammenlignet med, hvis du tog et isbad, men til gengæld vil du ikke fryse så meget. Dette er særligt værd at bemærke, da kontakttemperaturen er markant lavere end ved isbade.

En behandling i en cryosauna tager kun få minutter. Her hos La Concordia tager behandlingen 3 minutter.

Det særlige ved isbad

Et isbad minder om kuldepålægning med is på et mindre område, men det særlige ved et isbad er, at hele kroppen bliver sænket ned i et kar med isvand. Vandet er typisk kun 7-16 grader celsius, så selvom vandet ikke er tæt på frysepunktet (hvilket navnet måske ellers indikerer), så er vandet langt fra frossent. Dog føles det markant koldere for kroppen, da nedsænkning i vand har en større kølende virkning end nogle få minutters temperaturpåvirkning via luften.

For at opnå en gavnlig effekt af isbadet, så anbefales det, at du bliver i karret med vand i 10 minutter. Men da der er risiko for hypotermi, anbefales det kraftigt, at du ikke bliver i karret i mere end 15 minutter.

Hvornår bruges cryoterapi og isbad?

Selvom de to forskellige former for behandling i bund og grund går ud på at nedkøle kroppen for at udløse en reaktion, så er der også væsentlige forskelle. Begge former for behandling kan have nogle gavnlige effekter på kroppens udholdenhed og gøre det nemmere at komme i form, men særligt isbade er beregnet til atleter. Derimod er cryoterapi i cryosaunaer rettet mod folk med smerter, og som gerne vil have de yderligere gode fordele, der er ved cryoterapi med luft i en cryosauna.

Hvornår cryoterapi typisk bruges

Som nævnt tidligere, så taler vi her om kuldeterapi i cryosauna og ikke alle former for cryoterapi (kuldebehandling). Denne særlige form for kuldebehandling bruges især af atleter, der gerne vil have en hurtig restitution. Men behandlingen har også stor anvendelse for folk med leddegigt, kroniske smerter og folk der eksempelvis døjer med appelsinhud evt. i forbindelse med vægttab.

Her på vores hjemmeside kan du læse eksempler på, hvordan cryoterapi har hjulpet andre klienter. Du finder blandt andet et hav af gode udtalelser på vores side med kundeudtalelser.

Hvornår isbade typisk bruges

At tage et isbad er en speciel form for kuldeterapi. Modsat cryoterapi i cryosauna, så har isbade en mindre målgruppe. Det er, fordi denne behandlingsform typisk anvendes af sportsfolk, der træner intenst. Det anbefales at tage et isbad inden for 20 minutter efter afsluttet træning. Det kan også være en god idé at tage et isbad inden træningen for at øge præstationen.

Hvis du har mod på at prøve et isbad, så kan du gøre det derhjemme i et badekar. Alternativt kan du hoppe i havet eller en sø om vinteren, hvor vandet er koldt.

Fordele og ulemper ved cryoterapi

Der er både fordele og ulemper ved kuldeterapi i cryosauna. Dog opvejer fordelene langt ulemperne. Cryoterapi er et godt og effektivt valg for alle, og vi behandler både mænd og kvinder, unge og gamle. Du skal bare være fyldt 15 år og have accept fra dine forældre eller være myndig.

De mange fordele ved cryoterapi omfatter bl.a.:

  • Fornyet energi og velvære
  • Forbrænder 400-800 kalorier
  • Forbedret nattesøvn
  • Mindsker led- og kropssmerter
  • Mindsker inflammation
  • Anti aging-effekt
  • Reducerer træthed og stress
  • Cryoterapi gør ikke ondt og tager blot et par minutter
  • Let at få tid til i en travl hverdag
  • Mulighed for finansiering via Sundhed+

De få ulemper ved kuldeterapi i cryosauna omfatter:

  • Behandlingen er ikke velegnet for klienter, der får kemobehandling
  • Behandlingen er ikke for gravide og folk med specifikke sygdomme
  • Du skal fysisk et andet sted hen for at få behandling (kan ikke gøre det derhjemme)

Fordele og ulemper ved isbad

Ligesom der er fordele og ulemper ved cryoterapi i cryosauna, så er der også både fordele og ulemper ved isbade.

De gode fordele ved at tage isbade omfatter bl.a.:

  • Det er billigt
  • Du kan tage et isbad derhjemme
  • Det hjælper på restitutionen
  • Mindsker inflammation
  • Midlertidig smertelindring
  • Formentlig øget kalorieforbrænding
  • Hjælper dig til at sove bedre

Væsentlige ulemper ved isbade omfatter bl.a.:

Da det at tage et isbad kan være noget af et kuldechok for kroppen, så anbefaler vi, at du sørger for kun at tage et bad i et badekar med meget koldt vand eller i vand udendørs om vinteren, hvis der er nogen i nærheden, der kan hjælpe dig.

Hvilken behandlingsform skal du vælge?

Hvis du gerne vil vide mere om alle de skønne fordele, der er ved denne form for behandling hos os, så hører vi meget gerne fra dig. Vi svarer på spørgsmål om stort og småt, og vi står klar til at tage imod dig, hvis du gerne vil prøve at få behandling hos os.

Priserne er overkommelige her hos os, og du kan endda spare penge ved at vælge vores introtilbud, som gælder for nye kunder. Det er desuden også den oplagte gaveidé til en, du holder af.

La Concordia kan hjælpe dig med at opfylde dine helbredsmæssige ønsker. Vi har fem afdelinger fordelt over Danmark, og du finder dem i de følgende byer:

I de fem afdelinger har du mulighed for at forkæle din krop med markedets bedste cryosauna på både sikkerhed og performance. Klik ind og book din tid lige her, hvor behandlingen kan være behjælpelig med at opstramme din hud, booste dit helbred og komme kropssmerter til livs. I behandlingen anvender vi den bedste JUKA CRYOSAUNA på markedet, som har været anerkendt siden 1998.